יום שבת, 22 בנובמבר 2014

שיטות להדלקת אש


דרכו של העולם היא להיות בלתי צפוי, לכן עלינו להיות מוכנים לכל תרחיש שעלול להתרחש במהלך הטיול. ועל כן כדאי לעשות שתי פעולות:

הראשונה היא להיערך ולקחת איתנו מראש את הציוד והדברים שעשויים לסייע לנו ובמקרים קיצוניים אף להציל את חיינו בטיול.


השנייה היא ללמוד ולהתנסות במצבים כאלו כיוון שללא למידה זו לא נוכל להבטיח שהציוד שברשותנו יעבוד. רכישת מיומנויות הישרדות היא הכרחית בעיני ומעצימה. אני זוכר את היום שבו הצלחתי להדליק אש באמצעים טבעיים עד היום. היה זה אחרי ארבעה חודשים ועשרה ימים שבהם ניסיתי לעשות פעולה כה פשוטה כמו הדלקת אש. כך גיליתי שעד כמה שזה נראה פשוט בסרטונים ובמאמרים השונים, על מנת להצליח בכך באופן אישי אין דרך אחרת מאשר להתנסות בכך עד שמצליחים. ניסיתי עשרות רבות של פעמים ובכל פעם נכשלתי! אם הייתי צריך חס וחלילה להדליק אש בסיטואציית חירום כלשהי באותה התקופה ובמהלך כל חיי, כנראה לא הייתי כותב לכם את מילים אלו כעת. 

כיוון שכך אני ממליץ גם לכם להתחיל עוד היום להתנסות ולשפר את היכולות שלכם לתפקד במצבים קיצוניים שונים ומשונים. היכולת להבעיר אש ללא צורך בעזרים מייצרת תחושה עוצמתית שאני יכול לשלוט בחיים שלי שאני נושא עמי בכל יום מאז אותו רגע אחד של הצלחה. אין זה אומר שאני לא מתרגל את שיטה זו מידי פעם. יש חשיבות לתנאים השונים שבה הצלחנו להדליק אש פעם אחת ואין זה אומר שנצליח בפעם הבאה בוודאות. כמו כן ניתן בכל פעם ליצור תנאים קשים יותר ולנסות להתמודד איתם. לדוגמה תוכלו לנסות להדליק אש בתנאים של רטיבות, לשנות את החומרים שאיתם אתם עובדים וזאת בהתאם לסביבה שבה אתם מטיילים. ישנם עצים שונים שקל יותר להדליק ואחרים שקשה יותר להצליח ליצור גחל ולהבה. 


כך נראה אותו יום ואותה שמחה כשהצלחתי סוף סוף להדליק אש באמצעים טבעיים בעזרת טכניקה פרימיטיבית הנקראת "מקדח אש". בשנייה שזה קרה לא האמנתי שהצלחתי כיוון שבמהלך חודשים רבים כבר הגעתי לשלב הזה שבו אני נושף על הקש עם הגחל שיצרתי אבל עד לאותה הפעם הוא לא נדלק! מתסכל ביותר לחזור הביתה אחרי שנכשלת פעם אחר פעם! אולם התמדה, נחישות, אימון ושיפור עקבי הם הדרך להצליח בכל משימה!


במהלך המחקר שלי הבחנתי בשלושה עקרונות שיעזרו לכם להצליח להדליק אש ביתר קלות:

1. בחירת החומרים שצורה קפדנית ביותר
2. עבודה מסודרת והכנה מדויקת ושיטתית
3. אימון ומיומנות

לעתים כל מה שיהיה לכם זו הזדמנות אחת בלבד להציל את חייכם! לכן כדאי לעשות את הדברים בצורה הטובה ביותר מבלי לדלג על שום שלב. 

מהי החשיבות ברכישת מיומנות דווקא בהדלקת אש?
אש היא אחת הפעולות הבסיסיות שיש לעשות במצב חירום בין אם אבדנו בשטח או קרה אסון כלשהו במהלך הטיול. ללא אש יהיה לכם קשה מאוד לשרוד את תנאי השטח הקשים ועל כן רכישת מיומנות זו היא אחת המיומנויות הראשונות שאני ממליץ לכם לרכוש לעצמכם. הנה כמה מהדברים המשמעותיים שתוכלו לעשות בעזרת אש במצבי חירום וסכנת חיים.

1. תאורה
כשהייתי בג'ונגלים של ברזיל הבנתי חושך מהו! ללא מקור אור בשעות החשיכה במקום פראי אין שום סיכוי שתשרדו. בתנאי חשכה מוחלטת לא ניתן לבצע אף לא צעד אחד קטן. ואם לא נערכתם לכך בטרם ירד הלילה תמצאו את עצמכם מנוטרלים לחלוטין! מצב של חוסר אונים זה הבהיר לי עד כמה חשובה האש בסיטואציות אלו. 

2. חימום
אש היא מקור חימום ללילות הקרים. ללא אש בתנאי שטח אתם עלולים לקפוא למוות. 

3. ייבוש
אם נרטבתם או נרטב הציוד שלכם בתנאי שטח שילוב של רטיבות וקור עלול להפוך את הסיטואציה למצב חירום. במצבים כאלה הדלקת אש עשויה להציל את חייכם. 

4. בישול
בישול בתנאי שטח ומצבי הישרדות הוא הכרחי. כך תוכלו לבשל דברים שאינם ראויים למאכל ולצמצם את הסיכוי לחלות. כמו כן אוכל מבושל טעים יותר ואף נתפש פחות דוחה ויותר אנושי. במצבי הישרדות חשוב לשמור על מורל גבוה. כל דבר שיכול לגרום לכם להנאה עשוי להציל את חייכם.

5. חיטוי עיקור וחיטוי מים (טיהור מים)
חימום והרתחת מים לשתייה עשוי להציל את חייכם. מים צלולים בטבע אינם בהכרח ראויים לשתייה על מנת לצמצם את הסיכון בהרעלה מומלץ להרתיח את המים בעזרת אש.

6. סימון
במצבי הישרדות שונים אש עשויה לעזור לכוחות ההצלה למצוא אתכם. לשם כך תוכלו להבעיר אש כדי לעזור ולסמן את מיקומכם. 

הנה שלוש דרכים להיעזר באש לשם סימון:

א. יצירת עשן - יצירת עשן תאשר לזהות את מיקומכם ביתר קלות.
ב. יצירת מקור אור - בשעות הערב והחשכה יהיה קל יותר למצוא אתכם בעזרת האור שמפיצה האש.
ג. יצירת עקבות - במידה וכוחות החילוץ עוקבים אחריכם הם יוכלו לזהות את שאריות המדורה שלכם.

7. הרחקה 
האש גם עוזרת להרחיק בעלי חיים. במידה ואתם מוצאים מחסה בשטח תוכלו להיעזר בה כדי להבטיח שבעלי חיים רבים יתרחקו מכם גם בזמן שאתם ישנים. כמו כן בעזרתה תוכלו לעשן את מקום המסתור / המגורים שלכם. אם אתם מוצאים מחסה במערה תוכלו לעשן את קירותיה ולהרחיק בעלי חיים השוכנים בה ולהכשיר אותה למגורים. 

8. הגנה
האש הינה מקור כוח ומאפשרת לכם להגן על עצמכם במקרים מסוימים. בעלי חיים יתרחקו מכם במידה ותנופפו מולם עם אש ויעדיפו להניח לכם. 

9. גיבוש
אש היא מקור אור ועמידה סביבה, בהייה בלהבות ובגחלים הוא דבר המקרב בין אנשים, יוצר פתח לשיחה וחיבור. במידה ואתם נמצאים במצב הישרדות תזדקקו לכל הכוחות שלכם וחיבור לאנשים במצבים כאלה יכול לעורר מוטיבציה, להוות מקור להשראה ולספק את הכוח לעשות את מה שדרוש כדי לשרוד את זה ולצאת מהמצב בשלום.

הנה כמה מהדרכים והשיטות שבעזרתן תוכלו להדליק אש (אנסה להרחיב על כך ועל טכניקות להדלקת אש שיעזרו לכם להדליק אש ביתר קלות בהמשך)

1. מצת 
2. קופסת גפרורים (רצוי שתהיה אטימה למים)
3. אבן אש (מוט מגנזיום ומגרדת מתכתית)
4. אבן צור
5. מקדח אש עם קשת
6. מקדח יד
7. בקבוק מים מפלסטיק או זכוכית
8. בטריה וצמר פלדה
9. זכוכית מגדלת / משקפים

כמו כן הנה כמה עזרים שיעזרו לכם ליצור אש ביתר קלות

1. צמר גפן או טמפון - הוא יבש ויש לו צמר גפן
2. גומיה - פחות מועפת עלי כיוון שגורמת לנזק סביבתי אולם במצב חירום כדאי שתהיה בסביבה.
3. נר
4. גללים יבשים של חיות צמחוניות
5. עלים יבשים
6. חומר בעירה רך, יבש ופלאפי

מחירי אבני אש בארץ יקרים מאוד
לכן אני משאיר לכם קישורים לרכוש אותם בזול דרך אתר אמזון.
שימו לב שהמחיר שלהם שם הוא עלות של דולרים בודדים בלבד!

   


לפני סיום, כמה הוראות בטיחות לביצוע הניסיונות והאימונים שלכם

1. שימו לב שאין חומרי בערה בקרבת מקום שאתם עלולים להבעיר ללא כוונה.
2. תחמו את האזור באבנים או הבעירו את המדורה בתוך בור.
3. וודאו שיש ברשותכם מים. לפחות (שני בקבוקי מים מלאים)
4. וודאו שיש ברשותכם חול לכיבוי האש במידת הצורך.
5. שימרו על עצמיכם. משחק עם אש היא דבר מסוכן ביותר הצורך שמירה על כללי בטיחות.
6. וודאו שיש מבוגר אחראי ביחד בסביבה.
7. אין לעזוב את המקום ללא ווידוא שהאש כבתה לחלוטין.
8. במקרה של פציעה יש להתפנות ולקבל טיפול רפואי.


שמרו על עצמכם ועל הסביבה!
שלכם

עמית אופיר 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על הזמן שהקדשת להגיב לבלוג הטיולים של עמית אופיר

למציאת המלונות הזולים ביותר