יום שלישי, 17 בפברואר 2015

הזוהר הצפוני - איך לראות את אורות הזוהר הצפוני? מתי לראות אותם ואיפה הכי מומלץ לראות אותם?

בתמונה אתם רואים אותי באחד מהרגעים המרגשים בהם חזיתי באורות הזוהר הצפוני בשמורת הטבע אביסקו בשבדיה (abisko).
תמונה זו צולמה על ידי צלם הטבע קייטן אטמו
אורות הזוהר הצפוני - חוויה של פעם בחיים
הזוהר הצפוני! במשך שנים חלמתי לראות את אורות הזוהר הצפוני, אולי מימי ילדותי. למעשה הפעם הראשונה שראיתי את אורות אלה היתה בסרט מצויר. אינני בטוח אפילו שכילד הבנתי שמדובר באורות אמיתיים ובתופעה שקיימת בעולם. באיזה שהוא מקום חשבתי שמדובר בעוד אפקט צבעוני שיצרו בסרט המצויר שראיתי. גם על קיומה של לפלנד שמעתי לראשונה כילד מצפיה מרובה בסדרת הטלווזיה המוכרת "נילס הולגרסון" אשר עף עם אווזי הבר למסע קסום לעבר לפלנד הרחוקה. למעשה נילס הולגרסון היא סדרה המבוססת על ספרה של סופרת שבדית בשם סלמה לגרלף שיצא לאור בשני חלקים בשנים 1906 ו - 1907. ספר זה הוזמן על ידי הוועדה לבתי הספר היסודיים בשבדיה, ככלי עזר לשיעורי גאוגרפיה והכרת המולדת השבדית. אולם את כל זאת לא ידעתי ובמשך שנים חשבתי כי לפלנד היא ארץ אגדית שהומצאה עבור הסדרה. שנים לאחר מכן הבנתי שמדובר בחבל ארץ בצפונה של אירופה, הכולל את חלקיהן הצפוניים של ארצות סקנדינביה ומשתרע בשטחיהן של המדינות פינלנד, רוסיה, נורבגיה ושבדיה.
תמונה זו צולמה על ידי צלם הטבע קייטן אטמו
כשהשמים בוערים בשלל צבעים 
הזוהר הצפוני היא תופעת טבע חמקמקה המאופיינת בהופעתם של אורות בצבעים שונים בשמי הלילה. תופעה זו מתרחשת בקרבת הקוטב הצפוני, שם היא נקראת הזוהר הצפוני, (אורורה בוראליס) או אורות הצפון, וכמו כן בקרבת הקוטב הדרומי, שם היא נקראת הזוהר הדרומי, זוהר דרומי או אורורה אוסטרליס.

התופעה מתרחשת כאשר נוצר "עומס יתר" של חלקיקים בחגורות ואן אלן - סדרה של חגורות חלקיקים טעונים במטען חשמלי ומתנגשים במולקולות שבאוויר. בעיקר בחנקן ובחמצן שבאטמוספירה - באזור היונוספירה, וגורמים להם לשחרר אנרגיה בצורה של פליטת אור.

צבעם של האורות משתנה מירוק לאדום וכחול וזאת בהתאם לסוג הגזים בנקודות ההתנגשות. חמצן לדוגמה יוצר את הצבע הירוק בעוד שמימן וחנקן יוצרים את הצבעים הכחול והאדום.

תמונה זו צולמה על ידי צלם הטבע קייטן אטמו
אילו סיפורים סופרו ועל המיתולוגיה ומשמעות אורות הזוהר הצפוני
מסתוריותה של התופעה גרמה במהלך השנים ליצירת סיפורים שונים ואמונות שונות לגביה החל מהאמונה האסקימואית על פיה אורות אלו הן נשמות מהעולם הבא. האינדיאנים בצפון אמריקה קראו לתופעה "מחול הרוחות", באירופה בימי הביניים האמינו כי מדובר בסימן מאלוהים. 

במיתולוגיה הנורדית האמינו כי מדובר ב Valkyrior - אחת מהדמויות המיתוגיות אשר היתה רכובה על סוס והיתה אחראית להחליט על מחצית האנשים אשר ימותו בקרבות. בזמן הרכיבה השריון שלה זהר ויצר את האורות המכונים הזוהר הצפוני.

כמו כן סברות שהאוקיינוסים באזורים אלו מוקפים בשריפות ענק, להבות השמש עצומות כל כך עד כי הן מגיעות לצידו השני של העולם למקומות בהם כבר לילה או שקרחונים יכולים לשמר אנרגיה כל כך טוב עד כי הם הופכים לנורות תאורה (ניאון).

במיתולוגיה הרומית אאורורה היא אלת השחר אשר מתרעננת כל בוקר ועפה בשמים ומודיעה על הגעתה של השמש ליום חדש. 

במסורת האוסטרלית של האבוריג'ינים אורות הצפון מקושרים לרוב לאש. ואף האמינו כי אורות אלו הן מדורות של רוחות רעות. החוק הקדוש שלהם אסר על אף אחד מלבד הזקנים החכמים לנסות ולפרש את משמעותם של הודעות אותן שלחו אליהם אבות אבותם.   

באמריקה האמינו בשנות 1800+ כי אורות הזוהר הצפוני היו סימן שאלוהים לצידם בזמן המלחמה. זאת ניתן ללמוד מציורים שצוירו באותה התקופה.

תמונה זו צולמה על ידי צלם הטבע קייטן אטמו
המקום הטוב ביותר בעולם לצפיה באורות הזוהר הצפוני
זה הוכח מבחינה מדעית כי המקום הטוב ביותר לצפיה באורות הזוהר הצפוני נמצאות בשמורת הטבע אביסקו שבשבדיה באזור תחנת השמיים (Aurora Sky Station). זו הסיבה שהחלטנו אנחנו לנסוע דווקא לשם והחוויה עלתה על כל הציפיות. טיפ חשוב שיש לי עבורכם הוא לקחת בשיקול את אור הירח. אנחנו הגענו לחוג הארקטי בדיוק כאשר הירח היה מלא. כאשר השמים היו בהירים ונקיים מעננים אורו של הירח היה כמו פרוז'קטור ומשיחה שניהלנו עם צלמים מקצועים באזור זה ומקומיים קיבלנו חיזוק לטענה כי עדיף להגיע כאשר הירח כמה שיותר קטן או כלל לא גלוי. היו גם כאלה שאמרו לנו שאם אורות הצפון חזקים מספיק אין סיבה שהירח יפריע אולם הרעיון שאורות אלו נראים טוב יותר במקומות חשוכים מחזקים לפחות אצלי את המחשבה שכמה שיש יותר חושך, כך הסיכוי לצפות באורות הזוהר הצפוני גדול יותר וביחד עם זאת העוצמה שלהם כנראה קשורה גם באורו של הירח. 

תמונה זו צולמה על ידי צלם הטבע קייטן אטמו
איך לצלם את אורות הזוהר הצפוני - טיפים לצלמים
במידה ואתם רוצים טיפים בנושא צילום אורות הצפון תוכלו לקבל כמה טיפים חשובים במאמר מיוחד שכתב צלם הטבע קייטן אטמו שצילם את תמונות אלו. לא ניתן לצלם את אורות הצפון עם מצלמת הטלפון הסלולארי. יש צורך במצלמה המאפשרת ליצור תמונות עם חשיפה ארוכה. ממליץ בחום לקרוא את המאמר שכתב קייטן. כיוון שהידע שצברנו נוצר ראשית עקב מחקר, נסיון אישי וראיונות עם צלמים מקצועיים הרגילים לצלם את אורות אלו. 

תמונה זו צולמה על ידי צלם הטבע קייטן אטמו
כמה מילים על שמורת הטבע אביסקו ועל צפייה באורות הצפון במקום זה

אחד הדברים שאהבתי באכסניה שבכפר אביסקו היא שהחלונות גדולים וניתן היה לראות עוד מהחדר האם ישנם תנאים המאפשרים את הצפייה באורות הקוטב. הסימנים לכך הם שמים בהירים והופעתם של כוכבים מנצנצים. כאשר אלו נמצאים כדאי לצאת במהירות מהחדר ולמהר להגיע לאגם הקפוא או לתחנת השמים בה ניתן לצפות באורות אלו בצורה מדהימה כיוון שהם חשוכים ומבודדים מאורות הכפר הקטן. למעשה אנחנו ראינו את אורות הצפון כבר מהמרפסת באחד הימים. המרחק מהחדרים לאגם הוא כ 700 מטרים (5-7 דקות  הליכה). וגם הדרך עצמה חשוכה כך שבאחד הימים עצרנו גם במהלך ההליכה כיוון שהאורות משתנים ולפתע התחזקו מאוד ולא רצינו לפספס את ההזדמנות לצלם אותם.   

תמונה זו צולמה על ידי צלם הטבע קייטן אטמו
איפה ניתן לראות את אורות הזוהר הצפוני בעולם?

  • שבדיה - שמורת אביסקו
  • נורווגיה - טרומסו (Tromso)
  • פינלנד - לוסטו (Luosto)
  • קנדה אגם סופיוריור
  • הפארק הלאומי ת'ינגווליר, איסלנד ובמקומות שונים באי
  • אלסקה, ארה"ב
  • גרינלנד
  • רוסיה חצי האי קולה
  • סקוטלנד
  • דנמרק
  • ומקומות נוספים בחוג הקוטב

תמונה זו צולמה על ידי צלם הטבע קייטן אטמו

4 תגובות:

  1. אכן אורות הצפון הם מחזה נדיר. חשוב לציין לגבי אלה שמתכננים לנסוע במיוחד כי את הזוהר הצפוני ניתן לראות במקומות רבים מלבד אילו שציינת. באיסלנד למשל ניתן לראות אותם בכל מקום ברחבי האי. כמובן שחשוב לעקוב אחר התחזית אותה ניתן לראות באתר: http://en.vedur.is/weather/forecasts/aurora/

    השבמחק
    תשובות
    1. איילת, המון תודה על הטיפ החשוב. הוספתי לרשימה! וכמו כן ראיתי שאת עוסקת בהגשמת חלומות - חברים ממליץ בחום להכיר את איילת :)

      אשמח לשוחח איתך בהזדמנות
      הטל שלי 050-2374195

      המון תודה על המידי והטיפ :)
      אם יש עוד טיפים נשמח לשמוע תמיד

      שלך
      עמית אופיר

      מחק
  2. למי שחושש מהקור, לא חייבים לנסוע דווקא בשיא החורף כשהטמפרטורות צונחות הרבה מתחת לאפס. למרות שחיפוש באינטרנט העלה דעות חלוקות אפשר בהחלט לראות את אורות הצפון גם בספטמבר. חזרתי לא מזמן מטרומסו ואני שמחה לומר שסוף סוף זכיתי לראות את ״ליידי אורורה״ במלוא תפארתה. אפשר גם לקחת טיול מאורגן ל״ציד אורורה״. הם יודעים בדיוק איפה לחפש ומספקים שתייה חמה וביגוד תרמי לזמן ההמתנה. הם גם נותנים תמונות על רקע הזוהר הצפוני למי שכישרון הצילום הוא ממנו והלאה :) עדיף לקחת אחת החברות הוותיקות ולוודא שזמן החזרה לא מוקדם מדי כיוון שהאקשן האמיתי לא מתחיל לפני חצות.
    ציד מוצלח!
    עדי

    השבמחק
    תשובות
    1. הי עדי - טיפ מעולה! המון תודה :)
      לידיעתי ניתן לראות את אורות הזוהר הצפוני החל מה 25 לאוגוסט וגם השנה התבשרתי מחבריי המתגוררים בלפלנד כי הדבר אכן התרחש וכי הם זכו לצפות בהם בסוף אוגוסט.

      בהחלט מתאים לאנשים שקור אינו הדבר האהוב עליהם ביותר!
      המון תודה על השיתוף

      מחק

תודה על הזמן שהקדשת להגיב לבלוג הטיולים של עמית אופיר

למציאת המלונות הזולים ביותר