יום חמישי, 12 בפברואר 2015

טיפים חשובים למטיילים - איך להדליק מדורה בתנאי לחות, גשם ואף שלג

כדי להקל על הדלקת המדורה חשוב לעבוד בצורה מסודרת ויסודית ולא לפספס אף שלב בדרך.
הנה כמה טיפים שיעזרו לכם ליצור מדורה בתנאי שטח הקשים ביותר. אני ממליץ לכם להתנסות ולצבור נסיון כדי שאם תגיעו למצב בו אתם נמצאים בסכנה כלשהי תדעו איך להתמודד עימו ותצליחו כבר בנסיון הראשון. בתנאי כפור אמיתיים ורטיבות לעתים יש ניסיון אחד בלבד. לכן חשוב להכין מראש את האלמנטים ולהבין כיצד פועלת האש. למעשה על מנת שתהיה לנו אש יש צורך במשולש האש: 

צריך חום + דלק (חומר בערה) + חמצן.

אם אחד מהמרכיבים הללו לא נמצא במשוואה לא נוכל להדליק אש.

  1. חומר דליק ופלאפי
    ראשית עלינו למצוא ולהכין חומר בערה דליק. ככל שהוא יהיה יותר יבש כך הוא יידלק ביתר קלות. בנוסף ככל שהסיבים שלו יהיו יותר דקים וקטנים כך הסיכוי שניצוץ יוכל להבעיר אותו לאש. לכן כדאי לשבור את החומר לכמה שיותר חלקים קטנים ולשחק איתו כמה שיותר כדי שהסיבים יישברו והוא יתרכך עוד ועוד. חומר פלאפי כגון צמר גפן, עשב יבש הם חומרים מצוינים להבעיר מדורה.
  2. זרדים קטניםכעת אנחנו זקוקים לשלב את הדלק עם חמצן על מנת שהניצוץ יהפוך לאש יציבה. גם לאחר שיצרתם ניצוץ אין זה אומר שהמדורה שלכם תמשיך לבעור. לשם כך רצוי מאוד להכין את כל חלקי המדורה מבעוד מועד. על מנת שהמדורה תתלקח יש צורך בזרדים דקים. נניח את הזרדים על חומר הבערה שנדלק אולם ניזהר שלא לחנוק את האש. רצוי ליצור מגע חלקי ומאוורר בין החומר הדולק לבין הזרדים הדקים. זוית אלכסונית תאפשר לאש לטפס במהירות ולאחוז טוב יותר בזרדים. במידה וזרדים אלו יתפסו על ידי האש יהיה ניתן לעבור לשלב הבא ואף להשתמש בעצים רטובים או לחים בהמשך.
  3. עצים גדולים יותר ויותר.
    זהו השלב האחרון וכעת אנחנו זקוקים לייצר חום ולתת לאש שלנו למצוא את מקומה ולאפשר לה יציבות. בשלב זה עלינו לגרום לאש להעלות את הטמפרטורות שלה וזאת נעשה על ידי חומר בערה נוסף. לאחר שהזרדים נתפסו בלהבות ניתן להוסיף עצים גדולים יותר ויותר בהדרגה. כאשר אתם מרגישים שהאש כבר יציבה ניתן אף לשים עצים מעט לחים או רטובים במקצת. בשלב זה האש תבעיר כל סוג של עץ, גם אם הוא מעט רטוב או לח. 
  • כמו כן חשוב להכין את כל החומרים בצורה מדויקת כמה שיותר עוד בשלב שלפני הדלקת האש.כל החומרים צריכים להיות לנו זמינים ומוכנים בדיוק כיוון שלעתים יש לנו הזדמנות אחת ויחידה להדליק את האש וכישלון עלול לעלות לנו מחיר כבד.
  • חשוב שלא להדליק את האש מתחת לעצים למידה שהאש תהיה גבוהה אנחנו לא רוצים להבעיר את היער.
  • מומלץ להבעיר את האש על האדמה ולא על משטח עלים שיוכל לבעור לאחר שנרצה ללכת ולכבות את האש.
  • מומלץ להכין פלטפורמה שתבודד את האש מן הקרקע כיוון שעל האדמה יש לחות רבה שתקשה עלינו להדליק את האש. ניתן לעשות זאת על ידי מקבץ זרדים שיעזרו לנו לבנות את המדורה על משטח יבש.
הנה סדרת סרטונים שיעזרו לכם להבין כיצד להדליק אש באזור החוג הארקטי / לפלנד / 




כעת לאחר שאספנו את חלקי הגזע מהעץ עלינו לייבש אותם. נעשה זאת במהלך ההליכה שלנו. חוף הגוף יחמם אותם ואם נשים אותם בכיס שלנו כל הלחות שנמצאת בהם תתנדף. זו הסיבה שתמיד כאשר אתם יוצאים לטיול בתנאים קיצוניים כדאי להיערך ולאסוף את חומרים בסיסיים אלו. הם עשויים להציל את חייכם. בסרטון הבא אראה לכם איך להשתמש באבן האש כדי להדליק את האש. זו אומנם משימה קלה בהרבה יותר מאשר לנסות להדליק אותה באמצעים טבעיים אולם הכנה זו ומיומנות מועטה זו עשויה להציל את חייכם.


את אבני האש שלי אני קונה בחנות מסעות הותיקה שבפתח תקוה

לחצו על הקישור והגיעו לחנות האינטרנטית



















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על הזמן שהקדשת להגיב לבלוג הטיולים של עמית אופיר

למציאת המלונות הזולים ביותר