יום שלישי, 4 ביוני 2019

אנחנו עדיין יכולים להציל את הדודו מסכנת הכחדה! סיפור עוף הדודו ומורשתו לדורות הבאים..

שמורת הטבע הפרטית באי - Ile Aux Aigrettes

לפני שנים הגיעו ההולנדים לראשונה לחופי האי מאוריציוס, אי קטן באוקיינוס ההודי. רעבים ממסעם בים לא האמינו למראה עיניהם - על האי מצאו עוף גדול למדי שמעולם לא נתקל באיום ולכן לא סיגל לעצמו כלים להתגונן. כנפיו היו קטנות מידי מכדי לשאת אותו ולא נראה גם שניסה לברוח כאשר התקרבו אליו עם כלי הנשק שלהם, כלבי הצייד והחלו לצוד את בני מינו. תוך זמן קצר לא נותר דוד אחד על האי ומה שהתברר בדיעבד גם להולנדים היה שהדודו היה עוף ייחודי שחי רק במאוריציוס ולא נמצא בשום מקום אחר בעולם, אולם כאשר גילו זאת, זה כבר היה מאוחר - הדודו נכחד ולעולם לא ישוב להלך על פני האדמה שוב!


צבי הענק של מאוריציוס - זן ייחודי שהוכחד וכיום הובא מחדש מאיי סיישל כדי להחזיר את האי לאיזון אקולוגי 
בני, אחד המדריכים המקצועיים ביותר מסביר לנו על סוגי העלי החיים של מאוריציוס, על הסכנות השונות והאתגרים הרבים שאיתם הם מתמודדים בפרויקט לשימור והצלת בעלי החיים והצמחייה הנדירה והחשובה של מאוריציוס.

הייתם מצפים שהלקח נלמד וכי בני האדם יבינו עד כמה גדול הנזק שיצרו עם הכחדת הדודו אולם דבר מזה לא קרה... הכחדת הדודו גררה אחרי גל הכחדות נוסף ואכזרי לא פחות. ההולנדים גילו אינספור מינים נוספים שאפשר לנצל ולבזוז...
הם החלו לכרות את הצמחייה המקומית והחלו למכור את עצי היער הייחודיים שצמחו רק שם כיוון שהבינו שיש להם יכולות מופלאות (לרפואה) וביחד עם זאת תכונות מיוחדות לבניית רהיטים, כלי נגינה ועוד...


כאן אני מסייע למתנדב על האי לטפל בצמחים ייחודיים הגדלים רק במאוריציוס
חלקם צמחי מרפא נדירים שנמצאים בסכנת הכחדה


רק שתבינו כי ישנם זנים של צמחים המסוגלים לרפא מחלות נדירות ובנוסף לתת את תנאי המסתור לזנים רבים ונוספים של בעלי חיים שחיו בעבר על האי הבודד הזה ששמר עליהם וביחד עם זאת לא אפשר להם לצאת ממנו ולכן התקיימו רק בו. כל אותם בעלי חיים נמצאים כיום בסכנת הכחדה. כיום נותרו 2% מכל הצמחייה שהיתה בגן העדן מאוריציוס. 2% נמצאים גם הם בסכנת הכחדה עד עצם היום הזה. ממשלת מאוריציוס לא הבינה עדיין את גודל הנכס שלה ולכן רק אנשים פרטיים בעלי ממון רב החליטו לעשות מעשה ורכשו שטחי נדל"ן על האי ואיים קטנים כדי לשמר ולקיים את אותם מינים וזנים של בעלי חיים וצמחים שעדיין נותרו מהם פריטים אחרונים בעולם.


בתמונה זו מתואר לפרטים כיצד ניצל האדם את הטבע, בעלי החיים לפני מאות שנים - שלא בצורה מאוזנת אשר גרמה להכחדה כמעט מוחלטת של כל החי, הצומח במאוריציוס, בים וגם במקומות נוספים בעולם.

לצערי הגדול החסרון הגדול של בני מאוריציוס היא יכולת השיווק שלהם וכאשר הגעתי לאי ושמעתי את סיפורם לבי יצא אליהם והחלטתי לסייע להם במאבק על שימור הטבע וחיות הבר שנותרו שם ועדיין לא נכחדו (זאת אחרי שאבדנו כבר זנים רבים כבר שלעולם לא ישובו). גם דארווין הבין זאת במסעו כי למאוריציוס תפקיד חשוב מאוד בשמירה על העולם וכי תובנות שונות קיבל בעת ביקורו על האי לפני מאות שנים כאשר השווה בין זנים שונים של בעלי חיים שחיו במקומות שונים בעולם וגילה כי בכל מקום התקיימו שינויים התפתחותיים שסייעו להם לשרוד בהתאם לסביבה בה חיו וכך גילה למעשה את תורת האבולוציה עליה כתב את מחקרו הנצחי.
מאז שחזרתי לארץ אני פועל לקידום טיולי התנדבות על האי ובקרוב אני אצא עם תוכנית להצלת ושימור בעלי החיים והצומח של מאוריציוס אותה נשווק בכל העולם כדי להעלות את המודעות ולאפשר לכולנו לקחת חלק בהצלת העולם שלנו. אמשיך לשתף אתכם מהמסע שלי לשימור הקסם והיופי של עולמנו ולעולם לא אפסיק לנסות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על הזמן שהקדשת להגיב לבלוג הטיולים של עמית אופיר

למציאת המלונות הזולים ביותר